PROTRACO s.r.o.
DOPRAVNÍ ZNAČENÍ A INŽENÝRSKÉ SLUŽBY
+420 702 119 193
Trendy v silniční dopravě
Trendy v silniční dopravě
Popis problémů současného stavu v oblasti silniční infrastruktury
Popis problémů současného stavu v oblasti silniční infrastruktury
Problémů v oblasti silniční infrastruktury není rozhodně málo. Z pohledu zvenku jenejvětším a globálním problémem neschopnost státu a samospráv v době ekonomickékonjunktury efektivně investovat do dopravní infrastruktury. Veřejnost také vnímá velicecitlivě situaci, kdy pro neschopnost připravovat a realizovat velké stavby jsou finančníprostředky alokovány do snazších staveb (rekonstrukce D1, opravy krajských silnic apod.)místo toho, aby se intenzivně pracovat na nejpotřebnějších infrastrukturálních stavbách(VRT, D35, D43 apod.).Koncepční materiály (např. Dopravní sektorová strategie) sice předjímají absolutnípotřebnost těchto staveb, ale veřejností jsou vnímány jen jako politické proklamacev situaci, kdy nevidí rychle dosažitelné konkrétní výsledky.Ze zúčastněného pohledu zevnitř je jasné, že objektivních překážek je veliké množství anení jednoduché je odbourat. Cílem tohoto materiálu je pokus o jejich základníkategorizaci a předestření kandidátních rozvojových témat.
Nekoncepčnost plánování a přípravy staveb
Nekoncepčnost plánování a přípravy staveb
- Časté střídání ministrů dopravy vedlo, mimo jiné, ke stavu, kdy dnes prakticky
- Z předešlého mimo jiné pramení problémy se stabilizací odborně erudovaných
- Obecně je jako fakt prezentován nedostatek prostředků na dobudování a obnovu celé
- Prioritní evropská síť je sice definovaná, ale v ČR nemá absolutní prioritu a má velice
- Soutěžení veřejných zakázek pouze na „nejnižší cenu“ vede přes všechna kontrolní
- Průtahy při vyřizování všech formalit souvisejících s návrhem a schválením výstavby
- Vyhrocené vztahy mezi zhotovitelem a objednatelem, které často končí u soudu,
- Nová řešení se prosazují jen velmi těžko; zpravidla na sebe bere riziko zejména
- Nové technologie se do praxe dostávají pomalu, protože to vyžaduje zvýšené úsilí na
- Nedostatečná odborná diskuse na téma aplikace nových technologií zejména ve vztahu
- Nedostateční multimodální přístup při plánování a výstavbě silniční infrastruktury
Legislativní a finanční prostředí
Legislativní a finanční prostředí
- Současný legislativní proces zakončený vydáním stavebního povolení umožňuje
- Nároky na přípravu staveb vyplývající ze současné legislativy se každoročně zvyšují a
- Nejasné výhledy financování výstavby, zvláště rekonstrukcí; rozpočet SFDI je
- V současnosti probíhá výstavba s masivním využitím zdrojů z EU, které po roce 2020
- Do přípravy staveb je nedostačeným způsobem zaangažovaná místní správa a
Ekologie
Ekologie
- Trend navrhovat, realizovat a následně provozovat silniční stavby je nutno chápat
- Není pochyb, že správně navržené, postavené a udržované pozemní komunikace jsou
- Udivující je zavilá zarputilost některých „pseudoekologů“, kteří důslednou obranou
- Tím, že není definovaná globální dopravní strategie, která by zohledňovala i
Digitalizace
Digitalizace
- V současnosti existuje velká nerovnováha ve schopnostech reálného používání
- Zatímco otázka BIM stojí teprve před námi (viz dále), neboť dosud nebyl zpracován
- Jednotlivé módy dopravy (silniční, železniční, vodní a letecká doprava) používají
- Požadavky na silniční infrastrukturu nejsou unifikované v rámci jednotlivých zemí,
- Stanice WIM (weight-in-motion) zatím nebyly dobudovány, a tudíž se nemohou
- Zatím není jasné, v jakém časovém horizontu se začnou dostávat do běžného provozu
Nové technologické možnosti
Nové technologické možnosti
- Je zjevné, že se nacházíme v etapě bouřlivého vývoje oboru přípravy, výstavby a
- V posledních 20-ti letech došlo ke zcela zásadní změně v procesu přípravy výstavby
- Naopak za stejný čas a přibližně ve stejném poměru narostla náročnost získat vztah
- Před námi stojí projektování ve 3D.
- Stojíme na prahu masivního nasazení stavebních strojů naváděných dle 3D modelů, ve
- Rovněž v oblasti údržby komunikací a všech jejich částí a příslušenství dochází
- velké možnosti diagnostiky – automatizace, plošnost, nízká cena (drony, analýza
- přesné laboratorní modely stárnutí materiálů
3D obraz komunikace – pixel 2.5mm
Údržba realizovaných staveb
Údržba realizovaných staveb
- Neexistující „politika údržby“ komunikací – globální záměr toho, jaké komunikace by
- Neschopnost sladit přístup k údržbě na státní úrovni a mezi jednotlivým kraji
- Nedostatečná údržba, ať již důvodem je nedostatek financí, neprofesionalita či
- Neexistující standardy údržby na úrovni celostátních i regionálních komunikací
- Nedostatečná předpověď vývoje stavu:
- Nedostatečná podrobnost a rozsah diagnostiky (jednorázové) a kontinuálního
- Skutečná životnost staveb je nižší než jejich předpokládaná životnost
- Obecně uživatelské náklady nejsou užívány ani jako pomocný argument při
- V případě havárií nejsou k dispozici rychlá/ provizorní/ předefinovaná řešení, která by
- Nízká úroveň recyklace při opravách a rekonstrukcích SI
Celý článek si můžete přečíst na této adrese : https://www.tpsd-ertrac.cz/file/oblast-silnicni-infrastruktura/